أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيْمِ

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ، اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَباَرِكْ عَلَى سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِـهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِينَ ، جَعَلَنِيَ اللهُ وَإِيَّاكُمْ مِمَّنْ يَسْتَوْجِبُ شَفاَعَتَهُ ، وَيَرْجُو مِنَ اللهِ رَأْفَتَهُ وَرَحْمَتَهُ ، اَللَّهُمَّ بِحُرْمَةِ هَذاَ النَّبِيِّ الْكَرِيمِ ، وَآلِـهِ الطَّاهِرِيْنَ ، وَأَصْحاَبِهِ السَّالِكِينَ عَلَى مِنْهاَجِهِ الْقَوِيمِ ، اِجْعَلْنَا مِنْ خِيَارِ أُمَّتِهِ ، وَاسْتُرْناَ بِذَيْلِ حُرْمَتِهِ ، وَاحْشُرْناَ غَدًا فِي زُمْرَتِهِ ، وَاسْتَعْمِلْ أَلْسِنَتَناَ فِي مَدْحِهِ وَنُصْرَتِهِ ، وَأَحْيِناَ مُتَمَسِّكِينَ بِسُنَّتِهِ وَطاَعَتِهِ ، وَأَمِتْناَ عَلَى حُبِّهِ وَجَماَعَتِهِ ، اَللَّهُمَّ أَدْخِلْناَ مَعَهُ الْجَنَّةَ فَإِنَّهُ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُهَا ، وَأَنْزِلْناَ مَعَهُ فِي قُصُورِهَا فَإِنَّهُ أَوَّلُ مَنْ يَنْزِلُهَا ، وَارْحَمْناَ يَوْمَ يَشْفَعُ لِلْخَلاَئِقِ فَتَرْحَمُهَا ، اَللَّهُمَّ ارْزُقْناَ زِياَرَتَهُ فِي كُلِّ سَنَةٍ ، وَلاَ تَجْعَلْناَ مِنَ الْغَافِلِينَ عَنْكَ وَلاَ عَنْهُ قَدْرَ سِنَةٍ ، اَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْ فِي مَجْلِسِناَ هذَا أَحَدًا إِلاَّ غَسَلْتَ بِمَاءِ التَّوْبَةِ ذُنُوبَهُ ، وَسَتَرْتَ بِرِدَاءِ الْمَغْفِرَةِ عُيُوبَهُ ، اَللَّهُمَّ إِنَّهُ كاَنَ مَعَناَ فَي السَّنَةِ الْماَضِيَةِ إِخْواَنٌ مَنَعَهُمُ الْقَضاَءُ عَنِ الْوُصُولِ إِلَى مِثْلِهَا ، فَلاَََ تَحْرِمْهُمْ مِنْ ثَوَابِ هذِهِ السَّاعَةِ وَفَضْلِهَا ، اَللَّهُمَّ ارْحَمْناَ إِذاَ صِرْناَ مِنْ أَصْحاَبِ الْقُبُورِ ، وَوَفِّقْناَ لِعَمَلٍ صاَلِحٍ يَبْقَى سَنَاهُ عَلَى مَمَرِّ الدُّهُورِ ، اَللَّهُمَّ اجْعَلْناَ ِلأَلآئِكَ ذَاكِرِينَ ، وَلِنَعْمَائِكَ شاَكِرِينَ ، وَلِيَوْمِ لِقآئِكَ مِنَ الذَّاكِرِينَ ، وَأَحْيِناَ بِطاَعَتِكَ مَشْغُولِينَ ، وَإِذاَ تَوَفَّيْتَناَ فَتَوَفَّناَ غَيْرَ مَفْتُونِينَ وَلاَ مَخْذُولِينَ ، وَاخْتِمْ لَناَ مِنْكَ بِخَيْرٍ أَجْمَعِينَ ، ( اَللَّهُمَّ اكْفِناَ شَرَّ الظَّالِمِينَ – 3x) وَاجْعَلْنَا مِنْ فِتْنَةِ هذِهِ الدُّنْيَا سَالِمِيْنَ ، اَللَّهُمَّ اجْعَلْ هذَا الرَّسُولَ الْكَرِيمَ لَناَ شَفِيعًا ، وَارْزُقْناَ بِهِ يَوْمَ الْقِياَمَةِ مَقاَماً رَفِيعاً ، اَللَّهُمَّ اسْقِناَ مِنْ حَوْضِ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلـِهِ وَسَلَّمَ شَرْبَةً هَنِيئَةً لاَ نَظْمَأُ بَعْدَهاَ أَبَدًا ، وَاحْشُرْناَ تَحْتَ لِوَائِهِ غَدًا ، وَاغْفِرِ اللَّهُمَّ بِجَاهِهِ لَناَ وَلِوَالِدِيناَ وَلِمَشاَئِخِناَ وَلِمُعَلِّمِينَا وَذَوِي الْحُقُوقِ عَلَيْناَ ، وَلِمَنْ أَجْرَى هذَا الْخَيْرَ فِي هذِهِ السَّاعَةِ ، وَلِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناَتِ ، وَالْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ ، اَلأَحْيآءِ مِنْهُمْ وَاْلأَمْوَاتِ ، إِنَّكَ قَرِيبٌ مُجِيبُ الدَّعَوَاتِ ، وَقاَضِي الْحَاجاَتِ ، وَغَافِرُ الذُّنُوبِ وَالْخَطِيْئَاتِ ، ياَ أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ ، وَ صَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ ، سُبْحاَنَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ ، وَسَلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ ، وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعاَلَمِينَ.

اَلْفاَتِحَةَ بِالْقَبُولِ ، وَبُلُوغِ الْمَأْمُولِ ، وَإِلَى حَضْرَةِ سَيِّدِناَ الرَّسُولِ ، فيِ الْقُرْبِ مِنْهُ وَالْوُصُولِ ، الفاتحة

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Segala puji bagi Allah Tuhan seru sekelian alam. Ya Allah selawat dan salamMu atas penghulu kami Muhammad dan atas keluarga serta sahabatnya sekelian.

Mudah-mudahan Allah jadikan saya dan kamu sekelian dari golongan orang yang mendapat syafaatnya; dan mengharapkan daripada Allah belas kasihan dan rahmatNya. Ya Allah dengan kehormatan Nabi yang mulia ini dan keluarga serta sahabatnya yang berjalan atas petunjuk yang kokoh.

Jadikanlah kami sekelian sebaik-baik umatnya. Himpunkanlah kami esok (Hari Mahsyar) didalam kumpulannya. Pergunakanlah lidah-lidah kami dalam memuji dan membelanya. Hidupkanlah kami dalam keadaan berpegang dengan sunnahnya dan ketaatannya, dari segala fitnah dunia.

Ya Allah jadikanlah Rasul yang mulia ini orang yang memberi syafaat kepada kami. Matikanlah kami dalam kecintaan kepadanya dan dalam jemaahnya. Ya Allah masukkanlah kami kedalam syurga bersama-samanya kerana baginda orang yang mula-mula masuk

kedalamnya. Turunkanlah kami dalam mahligainya bersama-samanya kerana bagindalah orang yang mula turun kedalamnya.

Kasihanilah kami dihari dia memberi syafaat kepada makhlok lalu engkau kasihani mereka. Ya Allah berilah kami peluang menziarahinya setiap tahun. Janganlah Engkau jadikan kami dari golongan orang yang lalai dari mengingatiMu dan juga lalai dari mengingatinya walau sekejap kadar terlelap.

Ya Allah janganlah hendaknya ada di majlis kami ini orang yang berdosa melainkan Engkau cuci segala dosanya dengan air taubat; dan Engkau tutupi keaibannya dengan pakaian pengampunan.

Ya Allah pada tahun yang lalu ada ikhwan kami yang tidak dapat menghadirkan diri pada tahun ini kerana dihalang oleh QadhaMu, maka janganlah Engkau haramkan pahala serta ganjaran yang Engkau turunkan pada saat ini.

Ya Allah kasihanilah kami jika kami sudah menjadi ahlilkubur. Berilah kami Taufiq untuk membuat amal salih yang kekal cahayanya sepanjang zaman.

Ya Allah jadikanlah kami orang yang ingat kepada pemberianMu, bersyukur atas nikmatMu, dan ingat kepada Hari Pertemuan denganMu.

Hidupkanlah kami masyghul dengan ketaatan kepadaMu. Kiranya Engkau matikan kami. matikanlah kami tanpa sebarang fitnah atau kekeciwaan. Sudahilah segala perkara kami dengan kebaikan daripadaMu.

Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan orang yang aniaya ( 3 kali ) . Jadikanlah kami orang yang terselamat dari fitnah Dunia, dan kurniakanlah kami dengan sebabnya kedudukan yang tinggi diHari Qiamat kelak.

Ya Allah berilah kami minum dari telaga Nabi Mu Muhammad saw dengan minuman yang melegakan menyebabkan kami tidak rasa haus lagi selepasnya. Himpunkanlah kami dibawah panji-panjinya esok (Hari Mahsyar).

Ya Allah dengan darjatnya disisiMu, ampunilah kami, kedua ibubapa kami, guru-guru kami, orang-orang yang ampunya haq atas kami dan bagi siapa yang mengadakan majlis yang baik pada saat ini serta sekelian mukminin mukminat, muslimin muslimat samada yang masih hidup mahu pun yang sudah wafat.

Sesungguhnya Engkau memperkenankan segala doa, menunaikan segala hajat dan mengampuni segala dosa dan kesalahan.

Ya Tuhan yang amat Pengasih dari semua yang kasih. Selawat dan salam Allah atas penghulu kami Muhammad dan atas keluarga serta sahabatnya.

Maha suci Tuhan mu yang mempunyai kemuliaan dari segala apa yang mereka sifatkan.Ucapan salam atas sekalian Rasul dan segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam.

Alfatihah dengan niat supaya terkabul dan tercapai segala kehendak  dan cita-cita, kehadhrat Rasul ( SAW )  dalam  kedekatan dan menyusul . Alfatihah

Sumber : Kitab Misbahul Absor

Iklan